“Beleving moet op nummer 1 staan”

“Beleving moet op nummer 1 staan”, aldus Tim Bout, E-mailmarketing specialist bij Spotler, in een interview met EmerceTV eerder deze maand (zie https://www.emerce.nl/videos/groeien-binnen-b2b-door-marketing-automation).

Het klinkt als muziek in mijn oren … beleving en e-mailmarketing zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Geef de mens achter het e-mailadres het gevoel dat je hem of haar kent en je ontvangt de loyaliteit waar je naar op zoek bent.

Tegelijkertijd ook een vinger op de zere plek, want hoe goed kennen bedrijven de mensen die zij een e-mail sturen eigenlijk? En waar meten ze dat aan af? Een interessant vraagstuk dat mij dagelijks bezighoudt.

Beleving van nieuwsbrieven en e-mailcampagnes gaat namelijk verder dan het meten van klik- en aankoopgedrag. Het gaat over een combinatie van ervaring, gemak en perceptie. Om dit te kunnen meten begeef je je op het terrein van User Experience (UX) onderzoek.

Een hele andere tak van sport waarin je leert begrijpen hoe mensen zich gedragen in een e-mail(campagne), wat hen daarin motiveert en hun behoeften zijn. Door vragen te stellen, te observeren, te inspecteren en te evalueren.

Een mooie aanvulling op de bestaande e-mailmarketing dus … met aboutUX neem ik alvast het voortouw:-)