Waarom mensen zich niet afmelden van een ongewenste nieuwsbrief

Je afmelden voor een nieuwsbrief is meestal niet zo moeilijk. Toch blijven veel mensen geabonneerd op nieuwsbrieven die ze niet langer leuk vinden of willen. Wat zou hiervan de reden zijn?

6 redenen om je niet af te melden

Een UX onderzoek, uitgevoerd door de NN Group, heeft aangetoond dat er 6 redenen waarom mensen zich niet afmelden voor ongewenste nieuwsbrieven:

  1. Het is makkelijker om de individuele nieuwsbrieven te verwijderen, dus neemt men niet de moeite om zich af te melden.

  2. Geen tijd om dit te doen.

  3. De inbox is zo ingericht dat nieuwsbrieven makkelijk te negeren zijn. Door bijvoorbeeld regels in te stellen en berichten naar een speciale map te laten sturen. Of men maakt gebruik van de (standaard) rangschikking van de e-mailprovider. Sommige mensen gebruiken aparte e-mailadressen voor niet-persoonlijke e-mail en controleren deze secundaire inbox slechts af en toe.

  4. Wel geprobeerd maar het lukte niet.

  5. De verwachting dat het te moeilijk is.

  6. De verwachting dat het juist meer mails (spam) zal opleveren.

Interessant als je bedenkt dat veel bedrijven er vanuit gaan dat al abonnees hun nieuwsbrieven ook echt willen ontvangen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. 

Moeilijk afmelden soms bewuste keuze

Er bestaan bedrijven die het afmelden bewust moeilijk maken door de instructies te verbergen of te ingewikkeld te maken. Het motief is vaak om zoveel mogelijk abonnees te behouden. Terwijl dit juist averechts kan werken, omdat de nieuwsbrieven dan meer ongewenste herinneringen worden en zij zich steeds meer zullen ergeren aan jouw bedrijf. Het is beter om ze te laten gaan.

E-mailclients maken het eenvoudiger

Afmelden van een nieuwsbrief wordt voor de ontvangende partij steeds eenvoudiger omdat e-mailclients dit faciliteren. Eén druk op de knop in je inbox en je bent afgemeld op de nieuwsbrief. De e-mailclient doet de rest. Een goede zaak, want mensen krijgen daardoor alleen de mails die ze graag ontvangen.

Voor de partij die de nieuwsbrieven uitstuurt is het een gemiste kans. Want in een afmeldingsproces kun je nog veel doen. Zo kun je vragen waarom zij zich willen afmelden (feedback waar je iets aan hebt), hen alternatieven bieden (bijv. op andere nieuwsbrief abonneren of minder vaak de nieuwsbrief ontvangen) of nog een (laatste) aanbod doen.